لطفا کمی صبر کنید...
  •  میکروسکوپ دوربین دار

به عبارت ساده، یک میکروسکوپ دوربین دار از یک دوربین میکروسکوپیاستفاده می کند. میکروسکوپ به یک مانیتور یا کامپیوتر متصل است و تصاویر به طور زنده در صفحه کامپیوتر یا مانیتور قابل مشاهده است.

 

 

میکروسکوپ های دوربین دار از نظر کیفیت از اقلام دستی ساده تا سیستم های بسیار پیشرفته متغیر می باشند. در سیستم های پیشرفته از نرم افزار های توانمند برای انجام وظایف پیشرفته استفاده می کنند.
 برخی از ویژگی های پیشرفته موجود عبارتند از: ویرایش تصویر، اندازه گیری، تولید گزارش، اسکن کامل لام، تجزیه و تحلیل نمونه های سه بعدی.

 

  • تفاوت بین میکروسکوپ های نوری و میکروسکوپ های دوربین دار

 میکروسکوپ های دوربین دار همان کارهایی را انجام می دهند که میکروسکوپ های نوری انجام می دهند. اما، ویژگی های اضافی وجود دارد.

جدول ذیل تفاوت های کلیدی بین میکروسکوپ نوری معمولی و میکروسکوپ دوربین دار را برجسته می کند. تفاوت اساسی بین یک میکروسکوپ دوربین دار و یک میکروسکوپ نوری معمولی این است که هیچ سابقه ای برای نمونه های مشاهده شده وجود ندارد.

 

  • جدول 1: تفاوت بین میکروسکوپ نوری معمولی و میکروسکوپ دوربین دار

  •  چرا باید یک میکروسکوپ دوربین دار انتخاب کنید؟

ارگونومی:

 یک دلیل کلیدی برای انتخاب میکروسکوپ دوربین دار، ارگونومی ابزار است. برای حفظ سلامتی بدن و مراقبت از ستون فقرات و مخصوصاً مهره های گردن استفاده از میکروسکوپ دوربین دار توصیه می شود.
در هنگام استفاده طولانی از میکروسکوپ و کار در یک آزمایشگاه تحقیقاتی یا مشاهده نمونه های متعدد میکروسکوپی، لزوم استفاده از میکروسکوپ دوربین دار بهترین انتخاب است.
از انجا که تصاویر بلافاصله بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می شوند، به راحتی می توان آن ها را تجزیه و تحلیل نمود.


عمق فوکوس:

میکروسکوپ های دوربین دار عمق میدان بزرگی را ارائه می دهند که این امکان را می دهد که نمونه ها را حتی در یک سطح ناهموار مشاهده کرد. این کار با عملکرد ترکیب عمق است که اجازه می دهد تا برای انبوهی از تصاویر متعدد، تصاویر با وضوح بالا دریافت کنید.


تجزیه و تحلیل در 360 درجه:

میکروسکوپ های دوربین دار دارای قابلیت زاویه متغیر هستند که امکان مشاهده را از طریق 360 درجه می دهد. شما مجبور نیستید نمونه خود را کج کنید. علاوه بر این، زمان مشاهده به شدت کاهش می یابد.


ویژگی نورپردازی:

 برخی از میکروسکوپ های دوربین دار به ویژگی نورپردازی مجهز هستند. گاهی اوقات، برخی از بخش های تصویر ممکن است به دلیل تابش خیره کننده روشن نباشد. با تغییر جهت نور، تابش خیره کننده از تصویر حذف می شود. همه این ها فقط با لمس یک دکمه امکان پذیر است.


محدوده بزرگنمایی گسترده:

با این ابزار تجزیه و تحلیل تصویر نمونه به دلیل طیف وسیعی از بزرگنمایی موجود در میکروسکوپ های دوربین دار میسر خواهد بود. مجموعه ای از بزرگنمایی ها از 0.1X تا 6000X در دسترس است.


کار از راه دور:

میکروسکوپ دوربین دار را می توان به یک سیستم مبتنی بر ابر برای تسهیل کار از راه دور مرتبط کرد. این بدان معنی است که شما می توانید دستگاه را اداره کنید و نمونه ها را با استفاده از یک کامپیوتر مشاهده کنید.
با نظارت از راه دور، شما قادر به ارزیابی نمونه مثلاً کشت سلول وجود دارد. از جمله: می توان سلول های را از یک مکان، از راه دور به طور منظم ارزیابی نمود و تمام داده های مربوطه را ذخیره کرد و همچنین می توان تصاویر را از راه دور تجزیه و تحلیل نمود.


سیستم بایگانی یکپارچه:

 پس از مشاهده و انتخاب تصاویر، می توان آنها را در فرمت های مختلف فایل ذخیره نمود. در میکروسکوپ های دوربین دار، تجزیه و تحلیل تصاویر را می توان در نرم افزار مشاهده کرد. علاوه بر این، می توان گزارش های در محل را فورا آماده کرد.

 

  •  تصویربرداری سلول زنده

میکروسکوپ دوربین دار نقش مهمی در تصویربرداری زنده یا فیلم برداری ایفا می کند زمانی که کاربر بخواهد می تواند از حرکت سلول ها یا میکروارگانیسم ها با کیفیت عالی فیلم بگیرد و آنرا ذخیره یا ارسال نموده و یا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در تصویربرداری سلول زنده، میکروسکوپ دیجیتال دوربین دار برای مشاهده پویا، ردیابی و اندازه گیری فرایندها در سیستم های زنده استفاده می شود. چنین اطلاعاتی از نظر فیزیولوژیکی بسیار ارزشمند است.

 

  • نتایج:

از زمان ظهور میکروسکوپ در اواخر قرن شانزدهم، این تکنولوژی راه درازی را در طی کرده تا امروز که میکروسکوپ های دوربین دار با ویژگی های منحصر به فرد وارد میدان شده اند. اوایل کار با این سیستم ها توأم با مشکلاتی بود ولی امروزه کار با آن ها بسیار ساده شده و با اندکی اطلاعات می توان از این سیستم ها به نحو مطلوب بهره گیری نمود. با این خصوصیات انتظار می رود این سیستم ها در آینده برای محیط تحقیقاتی بسیار سودمند باشند.