لطفا کمی صبر کنید...

: فهرست

                          
    انواع میکروسکوپ از نظر لنز کدامند؟
میکروسکوپ ساده یا تک چشمی:
میکروسکوپ ساده چیست؟
نحوه عملکرد میکروسکوپ ساده چگونه می باشد؟
بزرگنمایی میکروسکوپ ساده:
کاربردهای میکروسکوپ ساده چیست؟
تفاوت میکروسکوپ ترکیبی و میکروسکوپ ساده:

•    میکروسکوپ مرکب یا ترکیبی Compound Microscope:
کاربرد میکروسکوپ ترکیبی:

•    میکروسکوپ استریو (لوپ):
میکروسکوپ استریو Stereo Microscope :
موارد استفاده از میکروسکوپ استریو:

•    میکروسکوپ های سه چشمی :

•    سوالات متداول:
تفاوت میکروسکوپ های ساده و قدرتمند چیست؟
عمق فوکوس یا تمرکز در میکروسکوپ چیست؟
عمق میدان در میکروسکوپ چیست؟
میدان دید در میکروسکوپ چیست؟
تنظیم دیوپتر چیست؟


 انواع میکروسکوپ از نظر لنز کدامند؟

انواع مختلفی از میکروسکوپ ها وجود دارند و هر کدام از آن ها اهداف مختلفی برای استفاده دارند. برخی از آن ها برای کاربردهای بیولوژیکی مناسب هستند و برخی دیگر از میکروسکوپ ها در موسسات تحقیقاتی یا آموزشی استفاده می شوند. همچنین انواعی از میکروسکوپ در صنایع و در متالورژی و مطالعه نمونه های سه بعدی کاربرد دارند.
 

 میکروسکوپ ساده یا تک چشمی:

یک میکروسکوپ ساده نوعی از میکروسکوپ است که از یک لنز برای بزرگنمایی نمونه استفاده می کند. این گونه میکروسکوپ ها دارای یک لنز محدب با فاصله کانونی کم می باشند، بنابراین یک تصویر مجازی از جسم در نزدیکی لنز تولید می کنند.

 

میکروسکوپ ساده چیست؟

اگر یک جسم بسیار کوچک را در زیر لنز میکروسکوپ ساده قرار دهید، یک تصویر بزرگ از جسم تشکیل می شود و می توان از طریق لنز تصویر جسم را به آسانی مشاهده نمود.


نحوه عملکرد میکروسکوپ ساده چگونه می باشد؟

  میکروسکوپ های ساده برای مشاهده تصویر یک نمونه، همانند سایر میکروسکوپ ها از یک اسلاید یا لام شیشه ای استفاده می کنند. این اسلاید ها از دو بخش شامل لام و لامل تشکیل شده اند. هر چه لام به لنز نزدیک تر باشد، تصویر بزرگتری تشکیل می شود.

بزرگنمایی میکروسکوپ ساده:

از آنجا که یک میکروسکوپ ساده تنها از یک لنز استفاده می کند، قابلیت بزرگنمایی آن محدود است. در واقع، اکثر میکروسکوپ های ساده تنها قدرت بزرگنمایی 10 برابر را دارند.


کاربردهای میکروسکوپ ساده چیست؟

در گذشته از میکروسکوپ های ساده برای صنعت ساعت سازی، طراحی جواهرات، کشاورزی، زیست شناسی و کارهای دیگر مانند بزرگ کردن تصویر حروف یک کتاب، تجسم جزئیات تمبر، حکاکی و بررسی بافت الیاف یا نخ های یک پارچه استفاده می شد ولی امروزه از استریو میکروسکوپ ها برای این کارها استفاده می شود.
1.    صنعت ساعت سازی
2.    تعمیرات کامپیوتر
3.    ساخت جواهرات
4.     صنعت کشاورزی
5.    زیست شناسی
 

 

تفاوت میکروسکوپ ترکیبی و میکروسکوپ ساده:

همانطور که از نام آن پیداست، یک میکروسکوپ ساده از یک لنز برای بزرگنمایی استفاده می کند در حالی که یک میکروسکوپ ترکیبی از لنزهای مختلف برای بزرگ کردن بیشتر جسم استفاده می کند.


میکروسکوپ مرکب یا ترکیبی Compound Microscope:

میکروسکوپ ترکیبی، نوعی از میکروسکوپ است که بیش از یک لنز دارد. در این میکروسکوپ تصویر با کمک یک لنز چشمی 10x

و یکی از لنزهای شی ای 4x-10x-40x-100x  مشاهده می شود. در نتیجه قدرت بزرگنمایی میکروسکوپ ترکیبی حاصل ضرب لنز چشمی در شی ای و برابر با 400،100،40 و 1000 برابر می باشد.


کاربرد میکروسکوپ ترکیبی:

•    یک میکروسکوپ ترکیبی بیولوژی در آزمایشگاه های تحقیقاتی یا تشخیصی، برای مطالعه باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها کاربرد دارد.


•    همچنین در صنعت از میکروسکوپ ترکیبی متالورژی استفاده می شود.


 
میکروسکوپ استریو (لوپ) StereoMicroscope:
 

میکروسکوپ استریو نوعی از میکروسکوپ است که یک نمای سه بعدی از یک نمونه را فراهم می کند. همچنین به عنوان یک میکروسکوپ تشریحی شناخته می شود. در میکروسکوپ استریو، لنزهای شی ای و چشمی جداگانه هستند، به گونه ای که دو مسیر نوری جداگانه برای هر چشم وجود دارد.

 

بزرگنمایی میکروسکوپ استریو:


 میکروسکوپ استریو بر روی نور منعکس شده از نمونه کار می کند. از این رو برای رؤیت اشیاء مات یا برای نمونه های ضخیم و جامد مناسب است زیرا از نور منعکس شده از نمونه استفاده می کند. بزرگنمایی آن محدود و اغلب بین 8 تا 80 برابر است بزرگنمایی میکروسکوپ استریو با استفاده از لنزهای کمکی تا 200 برابر قابل افزایش است.


موارد استفاده از میکروسکوپ استریو:

 •    بررسی حشرات و گیاهان
•    مشاهده کریستال ها
•    مشاهده الیاف
•    مشاهده قطعات موبایل و قطعات کامپیوتر
•    بررسی سکه ها و مصنوعات تاریخی


میکروسکوپ های سه چشمی:


این میکروسکوپ ها همان میکروسکوپ های ترکیبی هستند که قابلیت نصب دوربین دارند.
از طریق دوربین تصویر به کامپیوتر یا مانیتور منتقل می شود. تصاویر و فیلم ها به کامپیوتر منتقل شده، امکان پردازش، ارسال و ذخیره سازی فیلم ها و تصاویر وجود دارد.
 


سوالات متداول:
 
تفاوت میکروسکوپ های ساده و قدرتمند چیست؟

تفاوت اساسی بین میکروسکوپ های کم قدرت و قدرتمند در این است که یک میکروسکوپ با قدرت بالا دارای قدرت تفکیک بالاست و قادر به مشاهدۀ جزئیات تصویر با وضوح بالاست. زیرا لنزهای شی ای دارای بزرگنمایی بالایی هستند. با این حال، عمق فوکوس برای میکروسکوپ های ساده بیشتر است. همانطور که بزرگنمای افزایش می یابد، عمق فوکوس کاهش پیدا می کند.


عمق فوکوس یا تمرکز در میکروسکوپ چیست؟

عمق فوکوس در میکروسکوپ به عنوان فاصله بین لنز شی ای و نمونه تعریف می شود. عمق فوکوس یا تمرکز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و همچنین به کیفیت لنز بستگی دارد.


عمق میدان در میکروسکوپ چیست؟

عمق میدان در میکروسکوپ به عنوان فاصله از نزدیکترین بخش شیء در فوکوس تا دورترین بخش در همان نمونه تعریف شده است. در میکروسکوپ ها عمق میدان بسیار کوتاه است و در واحد میکرون اندازه گیری می شود.

 

میدان دید در میکروسکوپ چیست؟

میدان دید در میکروسکوپ به عنوان قطر دایره روشن است که از طریق چشمی دیده می شود تعریف شده است. با افزایش بزرگنمایی، کاهش در میدان دید وجود دارد.


تنظیم دیوپتر چیست؟

تفاوت بینایی بین دو چشم با کمک تنظیم دیوپتر اصلاح می شود. از طریق تنظیم دیوپتر، تمرکز چشمی در افراد انجام می شود تا چشم ها هنگام مشاهده نمونه احساس راحتی کنند.